divendres, 8 d’octubre del 2010

premis Nobel

Com cada any ahir esperàvem emocionats que el portaveu de l'Acadèmia fés públic el nom del premiat amb el Nobel de Literatura. Vargas Llosa... La primera reacció va ser de decepció. No perque no pensi que és un mal escriptor, ni molt menys. La primera obra que vaig llegir d'ell va ser Conversación en la catedral i la vaig trobar realment brillant. Aleshores (recordo que era el primer any a la Uni, o sigui 1992) no tenia cap imatge prèvia sobre la persona de Vargas Llosa i em va donar la sensació que era un intel.lectual d'esquerres que denunciava els governs corruptes i instava a la revolta social. En canvi, l'any passat quan vaig llegir La tía Julia y el escribidor ja m'havia format una opinió de l'autor, sobre tot a partir de les seves intervencions públiques en l'àmbit de la política. I sincerament, és un tio que em cau malament: és un dèspota cregut que es creu en possessió de la veritat absoluta.
I sí, escriu bé, però hi ha altres bons escriptors que es mereixen la difusió que dóna el Nobel i que en canvi són oblidats any rera any. Perque si alguna cosa no necessita Vargas Llosa és més publicitat: els seus llibres es venen molt bé, ja va guanyar el Cervantes, escriu en diversos diaris, dóna classes a Princeton, es fica en política... els mil.lions li deuen sortir per les orelles i apa, uns quants més!
Quan rebrà un català el premi més prestigiós de la Literatura? Potser quan se'n tradueixi algún al suec?

4 comentaris:

ramon ha dit...

Estic d'acord amb el que dius però
s'ha de reconeixer que és un gran escritor.

Anònim ha dit...

La veritat és que estic d´acord amb el que dius. Es creu que té la veritat del món.
Cap respecte per les llengües minoritàries.
S´havia dit qie el donarien a en Baltasar Porcel.
La teva filla es diu Elna per La maternitat d´Elna?
Imma C.

conxita ha dit...

hola anna. He llegit el teu comentari del premi <nobel. En Josep Mº diu que ja t'escriurà perque no està ben be d'acord. a mi m'agradat molt-

conxita

JOSEP M. GRAU ha dit...

de vargas llosa has llegit "la fiesta del chivo", "la ciudad y los perros"? esplèndides. evidentment s'ha
posat a la dreta, per això el seu trencament amb gabriel garcia márquez (el número 1 en llengua castellana), però la seva qualiat literaria sí es mereix el nobel, crec que els teus compatriotes suecs jutgen
l'obra literària, el compromís polític i la seva personalitat és una altra història. les llengues minoritaries sempre estaran en desventatge, perquè la política i els interessos econòmics juguen elseu paper, un pais sense estat sempre té les de perdre, però de baltasar porcel a vargas llosa hi ha un abisme. fins aviat anna