dimarts, 15 de març de 2011

emplaçament de producte

No sé si es tradueix així al català... En anglès,  es diu "product placement" per descriure la tècnica d'inclusió de publicitat en pel.lícules o sèries de TV, de manera subtil, mitjançant la col.locació de productes de la marca que es vol anunciar en el -diguem-ne- decorat.
A vegades és súper obvi. Penseu per exemple en la pel.lícula "cast away" amb Tom Hanks de protagonista, on la marca de missatgeria Fed-ex apareixia en tot moment... Altres casos, com a la foto de l'esquerra (sèrie House) són més discrets però tampoc passen inadvertits, al menys segur que no pel nostre subconscient. Aquest fenòmen és constant en tot el que ens arriba des d'EUA, però a Suècia també hi ha sèries que s'han afegit al carro. No sé com serà a Catalunya, però em puc imaginar que 3/4 del mateix.
En el passat post proclamava la genialitat de la sèrie "Mad Men", que s'extén també al marqueting de productes. Tot i està ambientada en els anys 60 del somni americà, l'agència de publicitat, centre de tota la història, té com a clientela quasi bé sempre empreses que encara existeixen, de manera que la campanya publicitària que els protagonistes preparen durant el capítol en qüestió, s'està utilitzant en realitat per captar al consumidor-espectador. Això és vàlid sobretot pel públic americà, ja que alguns dels productes (per exemple la horripilant beguda Dr. Pepper) no han cuallat mai a Europa.
Des d'un punt de vista sociològic és molt interessant veure com la societat de consum nord-americana es desenvolupà a grans gambades durant la dècada en qüestió, tot i haver començat ja abans. La cultura anti-ecològica de "l'utilitzar i llençar" o de la compra d'aparells elèctrics inútils començava a arrelar-se per acabar en la que estem vivint en aquests moments. Els valors del moment que tant van canviar en només uns anys, per exemple l'apartheid americà, el paper de la dona en el món professional, el fumar i beure constantment...I tot això, a part de l'emplaçament de productes, també queda súper ben reflexat en la sèrie.

5 comentaris:

El porquet ha dit...

Hi ha sèries casolanes de TV3 que deuen anar ben gats tot el dia. Estrella Damm amunt, Estrella Damm avall.

garbi24 ha dit...

i alguns mortals amb poc seny sempre acaben comprant el que el protagonista porta a sobre......

albert ha dit...

Aixó és una constant també amb determinades séries catalanes i espanyoles...no em sembla malament però s'hauria d'advertir abans dels capítols.

Finestreta ha dit...

I tant! Jo m'hi fixo bastant, m'agrada trobar aquests detalls! I també em fixo moltes vegades quan passa a l'inrevés, per exemple, quan agafen un paquet de llet i en tapen la marca (aquesta no deu haver pagat!) jaja.

Ja em miraré algun capítol de la sèrie, a veure què tal!

noemí ha dit...

Jaja! Això de l'Estrella Damm és veritat! Tot i que m'he fixat que en les darreres, com per exemple La Riera (nou culebrot del migdia) l'estrella és sempre sense alcohol... No recordo quina sèrie era que sempre sortien bebent Cacaolat!